De ideale klasinrichting

Een inclusieve leeromgeving voor slechtziende en blinde leerlingen
Het creëren van een inclusieve leeromgeving is essentieel om het leren en welzijn van alle leerlingen te bevorderen. In deze blog gaan we specifiek in op de ideale klasinrichting voor slechtziende en blinde kinderen en jongeren. Door gebruik te maken van enkele praktische tips, streven we ernaar om een omgeving te creëren die hen volledig ondersteunt.
Dit komt aan bod:
-  Orde en netheid
-  Vaste plekken
-  Obstakelvrije ruimte
-  Rechte looplijnen
-  Reliëfoppervlakken
-  Kleurcontrasten en goede verlichting
-  Optimale schoolbank
-  Auditief spelmateriaal
Zorg voor orde en netheid
Orde en netheid vormen de basis van een goed georganiseerde klasomgeving. Voor slechtziende en blinde leerlingen is het cruciaal dat alles een vaste plek heeft. Door een gestructureerde opstelling van de klas, kunnen ze eenvoudig navigeren en vertrouwen opbouwen in hun omgeving.

Tip: Betrek alle leerlingen bij het op orde houden van hun klas. Dit komt iedereen ten goede.
Alles heeft een vaste plek
Het toewijzen van vaste plekken voor schoolmaterialen, knutselspullen en leerhulpmiddelen is van groot belang. Label opslagruimtes zodat leerlingen moeiteloos hun benodigdheden kunnen vinden en terugplaatsen. Overweeg daarbij het gebruik van voelbare symbolen of braillelabels om ook de slechtziende of blinde leerling toe te laten zelfstandig zijn of haar spullen te verzamelen.
Zo min mogelijk obstakels
Minimaliseer obstakels in de klas zodat leerlingen vlot kunnen navigeren. Leerlingen met een visuele beperking moeten vrij door de ruimte kunnen bewegen zonder zich zorgen te maken over struikelblokken.
Houd gangpaden duidelijk en vrij van boekentassen of rommel, en vermijd losse snoeren of uitstekende voorwerpen.
Maak gebruik van rechte looplijnen
Het creëren van rechte looplijnen vergemakkelijkt de verplaatsing voor slechtziende en blinde leerlingen. Dit biedt hen een eenvoudig te volgen pad, waardoor ze zelfverzekerd door de klas kunnen navigeren.
Markeer deze looplijnen indien mogelijk met reliëfoppervlakken voor een extra tactiele hulp.
Reliëfoppervlakken voor voelbare oriëntatie
Gebruik reliëfoppervlakken om leerlingen door de klas en gangen van de school te leiden. Tactiele markeringen op de vloer, zoals verhoogde lijnen of texturen, dienen als hulpmiddel bij het herkennen van looproutes en belangrijke gebieden. Ook op de muren kunnen tactiele oriëntatiepunten helpen om de leerling zelfstandig door de school te laten navigeren.Tip: Laat een nieuwe leerling in een lesvrijmoment de school onder begeleiding ontdekken. Zo kan hij/zij de nodige routes instuderen in alle rust en het nodige zelfvertrouwen ontwikkelen als school begint.
Duidelijke kleurcontrasten en verlichting
Duidelijke kleurcontrasten zijn van onschatbare waarde voor slechtziende en blinde leerlingen. Gebruik heldere, contrasterende kleuren voor muren, meubels en de vloer om belangrijke elementen te onderscheiden. Overweeg ook het gebruik van kleurcontrasten bij het markeren van deuren, borden en andere relevante items.
Bijvoorbeeld een witte muur met een blauwe deur.Goede verlichting zorgt ervoor dat een leerling met een visuele beperking contrasten en objecten kan waarnemen.
Later meer hierover.
Ergonomische en praktische schoolbank
Leerlingen met een visuele beperking doen vaak beroep op diverse visuele hulpmiddelen in de klas. De standaard tafel is hiervoor vaak niet geschikt. Daarom is het belangrijk voor deze leerlingen een schoolbank aan te bieden met de volgende eigenschappen:
-    Voldoende ruim werkoppervlak om alle toestellen te plaatsen: minimaal 120 x 60cm
-    In hoogte verstelbaar om mee te groeien met de leerling
-    Voorzien van wieltjes om makkelijk door de klas en de school te verhuizen
-    Eventueel een toetsenbordlade om extra werkoppervlak te creëren
-    Een bijpassende stoel om een ergonomische zithouding te bevorderen
Aangepast spelmateriaal
Integreer auditief spelmateriaal in het klaslokaal en in de sportzaal, zoals een rinkelbal. Dit soort materialen stimuleert niet alleen de zintuigen, maar biedt ook een interactieve en plezierige manier van leren. Zorg ervoor dat dergelijke items gemakkelijk toegankelijk zijn en een educatief doel dienen.

Tip: De inzet van inclusief spelmateriaal zorgt er ook voor dat medeleerlingen een betere band creëren met de leerling met een beperking. Dat is belangrijk voor de sociale integratie.
Conclusie
Een inclusieve klas- en schoolinrichting voor slechtziende en blinde leerlingen vergt aandacht voor detail en een doordachte benadering.
Door orde, netheid, vaste plekken, obstakelvrije ruimtes, rechte looplijnen, reliëfoppervlakken, kleurcontrasten, een geschikte schoolbank en auditief spelmateriaal te integreren, kunnen we een omgeving creëren waarin alle leerlingen gelijkwaardige kansen hebben om te leren en te leven.
Het streven naar inclusiviteit is een investering in de toekomst van elk kind, want iedereen hoort er bij!
Heb je vragen over de hulpmiddelen die leerlingen in de klas helpen om de les te volgen?
Aarzel niet contact op te nemen met onze schoolexperten. Mail naar verkoop@sensotec.com of bel 033 494 3787.
We helpen je graag verder.